FAQ

Er du i tvivl?

Pristalsregulering

Det er en forudsætning for regulering af lejen, at det er aftalt i lejekontrakten. Du kan under § 11 i din lejekontrakt se, hvad der er aftalt for regulering af lejen i dit lejemål.

Hvis det af din varslingsskrivelse tillige fremgår, at depositum og forudbetalt leje reguleres, vil det også af skrivelsen fremgå, med hvor mange måneder, der reguleres. Er der f.eks. betalt 3 måneders depositum og f.eks. 1 månedes forudbetalt leje (fremgår også af varslingsskrivelsen), reguleres disse beløb, så de svarer til den aktuelle leje.

Disse beløb fordeles over flere måneder. I ovennævnte eksempel vil det være i januar, februar og marts f.s.v. angår depositum og i januar f.s.v. angår forudbetalt leje.

Du har som lejer pligt til at sørge for, at afløbet er renset og rent ud til faldstammen. Derfor skal du, hvis dit afløb er stoppet, tjekke om afløbet er renset for hår, sæbe- og madrester. Hjælper det ikke, skal du forsøge med kogende vand og en smule opvaskemiddel. Rens gerne hånd-og køkkenvask hver anden uge eller minimum en gang om måneden. Du må IKKE gøre brug af afløbsrens. Hvis du gør det, risikerer du at beskadige dit afløb, og i værste tilfælde lave huller i pakningerne. Kemikalierne kan med tiden gøre samlingerne utætte, og derved gøre mere skade end gavn.

Følg evt. links herunder

Håndvask:  https://www.youtube.com/watch?v=MAGYUnL-mZM

Gulvafløb:  https://www.youtube.com/watch?v=Dl9dGlr5KT0

Hvis din gulvvarme i lejligheden ikke virker, skal du i første omgang forsøge dig med at skifte batteriet i termostaten der hænger på væggen. Du har som lejer selv pligt til at skifte batteriet til gulvvarmen, såfremt det er muligt at skifte det. 

Mangler du lys i hele, eller dele af din lejlighed, er det højst sandsynligt en sikring, der er sprunget. Tjek derfor dit relæ for defekte sikringer.

Er hovedafbryderen på relæet slået fra, skal du huske at tænde igen, når du har skiftet defekte sikringer. Du har som lejer selv pligt til at skifte dine sikringer, hvis disse springer.

Følg evt. dette link.

Har du ingen varme/vand i din lejlighed kan det skyldes at varme– og/eller vandforsyningen arbejder i dit område og derfor har lukket for varmen/vandet. 

Du kan altid tjekke din varme– og vandforsynings hjemmeside, hvoraf det vil fremgå, hvornår de arbejder i dit område. 

Du kan også tilmelde dig en sms-service, så du får direkte besked, når der arbejdes i dit område. 

Er det ikke varme– og/eller vandforsyningen, der har lukket for varmen/vandet, skal du kontakte os. 

Vi opfordrer alle vores boliglejere til at tegne en udvidet indboforsikring, der også dækker glas og kumme (hvis en rude, et toilet eller en håndvask går i stykker). Du har som lejer selv pligt til at udskifte disse effekter, hvis de går i stykker. 

En indboforsikring dækker, hvis der skulle ske indbrud i din lejlighed og dine ejendele bliver stjålet. Den dækker også hvis der skulle opstå vand– eller brandskade, og lejligheden bliver ubeboelig, og du derfor har behov for genhusning. 

HVIS DU IKKE HAR EN FORSIKRING, SKAL DU SELV BETALE FOR SÅDANNE UDGIFTER. 

Det er derfor yderst vigtigt, at du tegner en indboforsikring, når du flytter i lejlighed. 

Mister du nøglerne til din lejlighed, skal du selv betale for at få låsen udskiftet. Vi har ikke ekstra nøgler til din lejlighed. Du kan evt. opbevare en ekstra nøgle hos et familiemedlem, eller en god ven. Ellers er du nødt til at kontakte en låsesmed for at komme ind, og det er kostbart.

Ca. 4 til 6 uger efter du ikke længere hæfter for lejemålet, vil du modtage flytteopgørelsen fra os. Vi gør opmærksom på, at det ikke er 4 til 6 uger efter afholdelse af flyttesynet for lejligheden, men 4 til 6 uger fra du ikke længere hæfter for lejemålet. Der kan gå yderligere tid, hvis du eksempelvis framelder dig el for lejemålet før tid, da opgørelsen så ikke kan udarbejdes, før der er modtaget en opgørelse for dit elforbrug. Hvis der er aftalt digital kommunikation, vil flytteopgørelsen som udgangspunkt sendes til din email.

Der laves varme- og/ eller vandregnskab 1 gang årligt for ejendommen. Der kan derfor gå op til 16 måneder før du modtager dit endelige varmeregnskab, afhængig af hvornår du er fraflyttet.

Har du fået svar på det du ledte efter?

Tøv ikke med at kontakte os